školení řidičů referentských vozidel 2021

V roce 2020 nedošlo k podstatným změnám zákona 361/2000Sb., ani dalších zákonů, které by měli zásadní význam pro řidiče v roce 2021. Důležitou novinkou je pouze systém úhrady a prokazování poplatků za použití dálnice. Další část školení se zaměřuje především na bezpečnost vozidel a předcházení dopravním nehodám s těžkými následky.

úhrada poplatků za použití dálnice

Od 1.1.2021 se mění zaběhnutý systém dálničních známek vylepených na předním okně. Nově se do systému uživatel dálnice zaregistruje na webu, nebo na kontakních místech (např. vybrané čerpací stanice). Odpadá tak nutnost lepit fyzicky známku na přední okno vozidla.

vozidla s povinností uhrazení poplatku

Povinnost pořídit si elektronickou dálniční známku platí pro motorová vozidla nejméně se čtyřmi koly, jejichž nejvyšší povolená hmotnost činí 3,5 tuny. Na přípojná vozidla a motocykly se povinnost nevztahuje.

vozidla od poplatku osvobozená

Existují 2 varianty osvobození od poplatku.

a) vozidla jsou osvobozena automaticky

b) vozidla jsou osvobozena až po podání oznámení

 

A) automaticky osvobozená vozidla:

 

Vozidla na elektrickou energii, vodík nebo hybridní pohon (hodnota emisí CO2 do 50 g/km), pokud má vozidlo přidělenou speciální RZ (začíná písmeny EL).

 

Vozidla přepravující držitele českého průkazu ZTP nebo ZTP/P. V případě silniční kontroly musí být držitel průkazů ZTP nebo ZTP/P ve vozidle přítomen, jinak se na vozidlo osvobození nevztahuje. Při silniční kontrole bude stačit předložit příslušný průkaz.

 

Vozidla sloužící k přepravě nezaopatřených dětí, které jsou léčeny pro onemocnění zhoubným nádorem nebo hemoblastózou. V případě silniční kontroly stačí předložit lékařskou zprávu nebo jiné osvědčení od lékařského zařízení.

 

Historická vozidla s přidělenou zvláštní registrační značkou a průkazem historického vozidla.

 

B) vozidla u kterých je nutno podat oznámení na jehož základě je poplatek prominut:

 

Vozidla na elektrickou energii, vodík nebo hybridní pohon (hodnota emisí CO2 do 50 g/km) bez speciální RZ.

 

Vozidla provozovaná domovy pro osoby se zdravotním postižením, pokud slouží k přepravě těchto osob

jak známku získat

1. prostřednictvím webového portálu edalnice.cz

2. síť čerpacích stanic Euro-Oil

3. síť České pošty

4. samoobslužné kiosky s bezhotovostí platbou umístěné především na hraničních přechodech

druhy známek dle doby platnosti a možnosit slevy

doba platnosti

cena

EKO cena

10 dnů

310 Kč

155 Kč

30 dnů

440 Kč

220 Kč

1 rok

1500 Kč

750 Kč

EKO cena je zvýhodněna pro vozidla poháněná zemním plynem nebo biometanem (i kombinovaná s jiným palivem)

přehled zpoplatněných úseků

D0

Modletice - Slivenec (exity 76-16) 23 km

D1

Chodov - Kývalka (exity 2-182) 180 km

Holubice - Kroměříž-západ (exity 210-258) 48 km

Kroměříž-východ - Říkovice (exity 260-272) 12 km

Předmostí - Rudná (exity 282-354) 72 km

D2

Chrlice - státní hranice (exity 3-61) | V opačném směru až od odpočívky Lanžhot 58 km

D3

Mezno - Čekanice (exity 62-76) 14 km

Měšice - Veselí nad Lužnicí-sever (exity 79-104) 25 km

Veselí nad Lužnicí-jih - Úsilné (exity 107-131) 24 km

D4

Jíloviště - Háje (exity 9-45) 36 km

D5

Třebonice - Beroun-východ (exity 1-14) 14 km

Beroun-západ - Ejpovice (exity 22-67) 45 km

Sulkov - státní hranice (exity 89-151) | V opačném směru až od odpočívky Rozvadov 62 km

D6

Jeneč - Krušovice (exity 7-42) 35 km

D7

Kněževes - Knovíz (exity 3-18) 15 km

D8

Zdiby - Řehlovice (exity 1-64) 64 km

Knínice - státní hranice (exit 80-92) | V opačném směru bez poplatku 12 km

D10

Stará Boleslav - Bezděčín (exity 14-39) 25 km

Kosmonosy - Ohrazenice (exity 46-71) 25 km

D11

Jirny - Sedlice (exity 8-84) | V opačném směru až od Osice, odpočívka 76 km

D35

Mohelnice-jih - Křelov (exity 235-261) 26 km

Holice - Lipník nad Bečvou (exity 276-296) 20 km

D46

Vyškov-východ - Prostějov-jih (exity 1-21) 21 km

Držovice - Hněvotín (exity 26-37) 11 km

D48

Bělotín - Bělotín-východ (exity 1-3) 4 km

Rybí - Frýdek-Místek (exity 22-44) 22 km

Dobrá - Žukov (exity 54-70) 16 km

D52

Rajhrad - Pohořelice-sever (exity 10-23) 13 km

D55

Hulín - Otrokovice-sever (exity 16-30) 14 km

D56

Hrabová-průmyslová zóna - Frýdek-Místek-sever (exity 40-52) 12 km

povinnosti při řízení služebního vozidla

Maximální doba řízení služebního vozidla činí 4,5 hodiny. Nejpozději po uplynutí maximální doby řízení musí být řízení přerušeno bezpečnostní přestávkou v trvání nejméně 30 min. Bezpečnostní přestávka může být rozdělena do dvou částí v trvání nejméně 15 minut.

 

Povinnost vést evidenci jízdy (kniha jízd) v jakékoli formě, např: kniha ve vozidle, elektonické hlídání pomocí GPS modulů apod.

odpovědnost za technický stav služebního vozidla

Je důležité si ujasnit, kdo a do jaké míry odpovídá za technický stav vozidla.

 

ze zákona 361/2000Sb:

 

ŘIDIČ - ZAMĚSTNANEC

§ 5: Řidič je povinen užít vozidlo, které splňuje technické podmínky stanovené zvláštním právním předpisem

(tímto právním předpisem je míněn Zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích)

Znamená to, že pokud bude vozidlo v rozporu s technickými předpisy, vždy jde tato skutečnost k tíži řidiče. A to se všemi důsledky z toho vyplívajícími. Od udělení blokové pokuty až po přidělení 5 trestných bodů v případě že je vozidlo tak techniky nepůsobilé, že bezprostředně ohrožuje bezpečnost osatntích účastníku silničního provozu.

 

Proto je dobré před každým použitím služebního vozidla, provést určitou předvýjezdní kontrolu.

 

PROVOZOVATEL - FIRMA

§ 10 : Provozovatel vozidla nesmí přikázat ani dovolit, aby bylo v provozu na pozemních komunikacích užito vozidlo, které nesplňuje podmínky stanovené zvláštním právním předpisem.

 

VÝSLEDEK:

Zaměstnavatel Vám nesmí dovolit užít vozidlo, které je technicky nezpůsobilé. Pokud ho ale i tak použijete jde veškerá odpovědnost a řidičem.

kontrola vozidla před jízdou

zaměřit se především na:

- viditelné vnější poškození vozidla

- čistota obou registračních značek

- platnost technické kontroly

- čistota a funkčnost vnějšího osvětlení vozidla

- stav pneumatik (tlak, hloubka vzorku, případná nutnost zimního obutí)

- v zimě očistění od námrazy a sněhu

- stav povinné výbavy vozidla

- doklady potřebné k řízení vozidla (ŘP, ORV, ZEL. KARTA)

bezpečnostní systémy dnešních vozidel

prvky aktivní bezpečnosti

ABS: Anti-lock Braking System zabraňuje zablokování kol během brzdění a tím výrazně přispívá ke zvýšení ovladatelnosti automobilu. Při nebezpečí smyku ABS 12-16x za sekundu „ubere a zase přidá“ brzdnou sílu a tím zajistí stálé otáčení kol a možnost automobil stále řídit.

ASR: Anti-Slip Regulation zabraňuje protáčení hnacích kol (během akcelerace). ASR se automaticky zapíná při nastartování motoru a provádí vlastní kontrolu. Systém kontroluje pomocí snímačů ABS otáčky hnacích kol. Pokud se kola protáčejí, přizpůsobí se otáčky motoru automaticky jízdním podmínkám. Systém pracuje při jakékoli rychlosti vozidla.

ESP: Electronic Stability Program. Pohyb volantem (řízení) a směr jízdy se pomocí inteligentních senzorů porovnávají 25krát za sekundu. V případě odchylek sníží ESP točivý moment motoru a přibržďuje jednotlivá kola. Pomáhá tak řidiči zabránit tomu, aby vozidlo dostalo smyk. Přibrzděním příslušného kola je vozidlo opět uvedeno do stabilní jízdní polohy.

Front Assistant: Díky radaru umístěném v nárazníku hlídá prostor před vozem a neustále vyhodnocuje vzdálenost, směr a rychlost předmětů před vozem. Systém reaguje v závislosti na rychlosti vozidla – od signalizace nebezpečí až po vlastní automatické brzdění.

eCall: Při nehodě, kdy je aktivován airbag je automaticky zavolána tísňová linka 112. Současně automobil odešle svou polohu, směr, kterým jel a kolik je ve voze cestujících. Tísňové volání jde spustit také ručně, např. pokud jste svědkem dopravní nehody. Profesionálové na lince Vám pomohou s řešením takovýchto situací.

prvky pasivní bezpečnosti

Jedná se především o bezpečnostní pásy, airbagy a deformační zóny vozidel. Použití bezpečnostích pásů je nutností.

Na následujích videích je názorně vidět, jak je použití pásů důležité.

připoutaný řidič a nepřipoutaná posádka

děti bez zádržného systému

správné držení volantu

Správné držení volantu je v poloze tři čtvrtě na tři. Tato poloha poskytuje řidiči nejlepší podmínky pro vyhýbací manévry. Dále také šetrný průběh pro ruce a tělo při nárazu. Airbag je širší než věnec volantu a v případě jeho aktivace budou ruce „odhozeny“ z volantu.

nesprávné držení volantu

psaní poznámek za volantem

Autoškola Ing. Šimek – autoškola s tradicí Autoškola Ing. Šimek – autoškola s tradicí Autoškola Ing. Šimek – autoškola s tradicí
© 2012 - 2023