Školení řidičů referentských vozidel pro rok 2025

1. Proč je nutné školení absolvovat

Povinné je pro ty zaměstnance, kteří v souvislosti s plněním pracovních úkolů řídí motorová vozidla, tzv. řidiči referenti. Řidiči referenti jsou zaměstnanci, kteří v době pracovní činnosti řídí motorové vozidlo. Vůbec nezáleží na tom, jestli se jedná o služební či soukromý vůz, ani na tom, zda zaměstnanec usedá za volant každý den či třeba jen jednou za rok. Do skupiny patří i zaměstnanci, kteří řídí vozidlo mimo dopravní komunikace, např. v uzavřeném areálu firmy, skladech … Přestože pojem řidič referent je běžně používán, v právních předpisech jej nenajdete. Podle nejvýstižnější definice je řidičem referentem zaměstnanec, který řídí vozidlo (a je jedno zda služební či vlastní) v souvislosti s plněním pracovních úkolů, přesto že řízení nemá sjednáno jako druh práce v pracovní smlouvě.

 

Z § 103 Zákoníku práce (2) Zaměstnavatel je povinen zajistit zaměstnancům školení o právních a ostatních předpisech k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, které doplňují jejich odborné předpoklady a požadavky pro výkon práce, které se týkají jimi vykonávané práce a vztahují se k rizikům, s nimiž může přijít zaměstnanec do styku na pracovišti, na kterém je práce vykonávána, a soustavně vyžadovat a kontrolovat jejich dodržování.

2. Povinnosti a přepisy při řízení služebních vozidel

Maximální doba řízení

Ta se u služebních vozidel řídí Nařízením Vlády č. 168/2002 Sb.

Zaměstnavatel je povinnen zajistit aby řidič nepřekročil maximální dobu řízení, která činí 4,5 hodiny; za dobu řízení se považuje i přerušení řízení na dobu kratší než 15 minut. Nejpozději po uplynutí maximální doby řízení musí být řízení přerušeno bezpečnostní přestávkou v trvání nejméně 30 minut, nenásleduje-li nepřetržitý odpočinek mezi dvěma směnami nebo nepřetržitý odpočinek v týdnu. Bezpečnostní přestávka může být rozdělena do dvou částí v trvání nejméně 15 minut zařazených do doby řízení.

Kniha jízd

Kniha jízd

Kniha jízd

Povinnost vést evidenci - kdo, kdy, kam, s čím.

Kniha jízd – papírová / elektronická forma

Ke každé jízdě uvádíte:

datum, čas odjezdu a příjezdu – kdy cesta autem začala a kdy skončila,

destinace – odkud jste vyjeli a kam jste jeli,

účel – z jakého důvodu jste tam jeli,

počet ujetých kilometrů – počáteční a konečný stav tachometru,

bezpečnostní přestávky – pokud máte povinnost čerpat bezpečnostní přestávku, uveďte v kolik hodin začala a kdy skončila.

VYSVĚTLENÍ: Každá firma si vedení knihy jízd upraví dle svých potřeb. (způsob, formu). Dále je potřeba respektovat specifické požadavky jednostlivých společností (parkovací řád, provozní řád areálu, apod.)

Přehled zákony které by měl řidič znát a dodržovat

Zákon 361/2000Sb. O provozu na pozemních komunikacích

 

Prováděcí vyhlášky k zákonu č. 361/2000 Sb.:

Vyhláška č. 294/2015 Sb. – (vyobrazení a význam dopravních značek)

Vyhláška č. 209/2018 Sb. – o hmotnostech, rozměrech a spojitelnosti vozidel

Vyhláška č. 82/2012 Sb. – o technických silničních kontrolách

Vyhláška č. 277/2004 Sb. – o zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel

Vyhláška č. 31/2001 Sb. – o řidičských průkazech a registru řidičů 

 

Zákon č. 56/2001 Sb. – o podmínkách provozu vozidel (registr vozidel, technické prohlídky)

Zákon č. 168/1999 Sb. – o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla

VYSVĚTLENÍ: Zákon 361/2000 o provozu na pozmeních komunikacích by každý řidič měl umět co nejlépe. Seznam ostatních zákonů je uváděn spíše pro představu, aby si byl každý schopnen dohledat danou věc, která ho bude aktuálně zajímat.

3. Zodpovědnost za technický stav vozidla

Povinnosti provozovatele a řidiče

§ 5 Povinnosti řidiče

a) užít vozidlo, které splňuje technické podmínky stanovené zvláštním právním předpisem

§ 10 Povinnosti provozovatele vozidla

Provozovatel vozidla nesmí přikázat ani dovolit, aby bylo v provozu na pozemních komunikacích užito vozidlo, které nesplňuje podmínky stanovené zvláštním právním předpisem.

VYSVĚTLENÍ: Firma nesmí nechat svoje zaměstnance užívat vozidla, která jsou technicky v "nepořádku". Na druhou stranu, pokud ho zaměstnanec přeci je užije, je plně odpovědný jako řidič za jeho technicklý stav. Proto je dobré nepodceňovat předvýjezdní kontrolu. (viz níže)

Kontrola vozidla před jízdou

Celkový stav - celistvost

Čistota (v létě, v zimě), okna, registrační značky

Evidentní úniky prov. kapalin

Kola, pneu

Světla

Provozní kapaliny

STK-platnost

Povinná výbava – viz dále

Povinná výbava

1. Prostředek pro opravu defektu (možné jsou 4 varianty)

- kolo hever klíč,

- bezdemotnážní sada pro opravu,

- RunFlat pneumatiky

-sjednaná asistance 24/7

 

2. Lékárnička (neřeší se datum expirace, pokud je aktuálního obsahu, je v neporušeném obalu a je

skladována mimo dopad přímého slunečního záření)

3. Výstražný trojúhelník (jeho správně používání je vysvětleno dále v textu)

 

Pozor na cizí státy - můžou mít speciální požadavky pro povinou výbavu

 

Reflexní vesta: není přímou součástí povinné výbavy, ale po povinností řidiče jí užít, pokud se nachází mimo vozidlo v souvislosti s nouzovým stáním (takže je potřeba jí ve vozidle mít)

Další technické podmínky

Zimní pneumatiky

V období od 1. listopadu do 31. března, pokud

se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo

lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.

zimní výbava

zimní výbava

Značka přikazuje řidiči motorového vozidla kategorie M nebo N, aby pokračoval v jízdě jen při splnění podmínek stanovených zákonem pro provoz vozidel v zimním období, a to bez ohledu na datum a aktuální nebo předpokládané povětrnostní podmínky.

VYSVĚTLENÍ: Zimní pneumatika má svůj význam i když není vrstva sněhu. Jde především o nízké teploty, kdy letní směs tvrdne a začíná klouzat. Na druhou stranu nelze zimnímu oboutí přisuzovat "nadpřirozené" schopnosti. Fyzika platí stále.

Dopravní nehoda

Definice

Dopravní nehoda je událost v provozu na pozemních komunikacích, například havárie nebo srážka, která se stala nebo byla započata na pozemní komunikaci a při níž dojde k usmrcení nebo zranění osoby nebo ke škodě na majetku v přímé souvislosti s provozem vozidla v pohybu.

Postup při účasti na dopravní nehodě

neprodleně zastavit vozidlo

zdržet se požití alkoholu

učinit opatření k zabránění vzniku škody

spolupracovat při zjišťování skutkového stavu

Videoukázka postupu při dopravní nehodě

Kdy je povinností volat k dopravní nehodě Policii

1. škoda na vozidlech nebo majteku vyšší než 100.000,- Kč

2. zranění nebo usmrcení

3. dojde ke hmotné škodě na majetku třetí osoby, s výjimkou škody na vozidle, jehož řidič má účast na dopravní nehodě nebo škody na věci přepravované v tomto vozidle

 

POZOR: některé společnosti mají v interních předpisech povinnost volat k nehodě se služebním vozidlem Policii vždy. Informujte se u svého vedoucího pracovníka zodpovědného za provoz vozidel.

Prevence vzniku dopravní nehody

řídit odpočinutý

dodržovat bezpečnou vzdálenost mezi vozidly - „pravidlo min. 2 vteřin“.

sledovat situaci v provozu.

věnovat se plně řízení vozidla a situaci v provozu

dodržovat správný způsob jízdy a být ohleduplný k ostatním

snažit se řídit defenzivním způsobem

Používání výstražného trojúhelníku

V situaci kdy tvořím překážku na komunikaci

Trojúhelník musí být umístěn na okraj vozovky tak, aby byl pro přijíždějící řidiče včas a zřetelně viditelný:

mimo obec ve vzdálenosti nejméně 50 m,

na dálnici nejméně 100 m za vozidlem,

v obci může být tato vzdálenost, vyžadují-li to okolnosti, kratší.

 

Je-li motorové vozidlo vybaveno výstražným světelným zařízením, musí ho řidič užít nejméně po dobu, než výstražný trojúhelník umístí na vozovce.

VYSVĚTLENÍ: Nestačí pustit varovné blikry a myslet si, že je to vyřízeno. Ty se užívají minimálně po dobu kdy se označím trojúhelníkem. Nejde o šikanu zákanodárců, je třeba to dělat kvůli vlastní bezpečnosti.

Při vlečení motorových vozidel

vlečení motorových vozidel

vlečení motorových vozidel

U vlečného vozidla musí být rozsvícena obrysová a potkávací světla. Vlečené vozidlo musí být zezadu viditelně označeno výstražným trojúhelníkem, například za sklem, na zadním čele korby.

Správné osvětlení vozidel

nesnížená viditelnost

nesnížená viditelnost

Motorové vozidlo musí mít za jízdy rozsvícena obrysová světla a potkávací světla nebo světla pro denní svícení, pokud je jimi vybaveno

snížená viditelnost

snížená viditelnost

Vozidlo musí mít za jízdy při snížené viditelnosti rozsvícena obrysová a potkávací nebo dálková světla.

Snížená viditelnost je situace, kdy účastníci provozu na pozemních komunikacích dostatečně zřetelně nerozeznají jiná vozidla, osoby, zvířata nebo předměty na pozemní komunikaci,

například od soumraku do svítání, za mlhy, sněžení, hustého deště nebo v tunelu.

nesprávné užití dálkových světel

nesprávné užití dálkových světel

Řidič nesmí užít dálková světla, je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena nebo mohl-li by být oslněn řidič protijedoucího vozidla, řidič vozidla jedoucího před ním nebo jiný účastník provozu na pozemních komunikacích

 

Při zastavení vozidla před železničním přejezdem nesmí řidič užít ani potkávací světla, pokud by jimi mohl oslnit řidiče vozidla v protisměru

mlhová světla

mlhová světla

Zadní světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy.

 

Zadní mlhové světlo slouží k tomu, aby nás řidiči jedoucí za námi včas zpozorovali, a včas mohli na situaci reagovat přibrzděním, předjetím apod. Zadní mlhové světlo (někdy jedno, někdy dvě) může být pro řidiče za námi až oslňující. Pominou-li důvody, kvůli kterým jsme světlo zapnuli, musíme bez zbytečného odkladu světlo vypnout.

Přední smí použít v kombinaci se zadními, pokud je jimi vozidlo vybaveno.

VYSVĚTLENÍ: zadní mlhové světlo je někdy řidiči zbytečně "nadužíváno." Při mlze je třeba jej užít, ale pokud podmínky pominou, nezapomenout ho vypnout!!!

překážka

překážka

Vozidlo stojící za snížené viditelnosti v obci na místě, kde tvoří překážku provozu na pozemních komunikacích, nebo na pozemní komunikaci mimo obec musí mít rozsvícena alespoň na straně přivrácené ke středu pozemní komunikace obrysová nebo parkovací světla.

Novinky pro rok 2025

zabránění v jízdě

zabránění v jízdě

§ 118a Zabránění v jízdě

 

Policista může přikázat řidiči motorového vozidla jízdu na nejbližší, z hlediska bezpečnosti a plynulosti, vhodné místo k odstavení vozidla a zabránit mu v jízdě použitím technického prostředku k zabránění odjezdu vozidla nebo odtažením vozidla, jestliže jeho řidič:

1. je podezřelý, že bezprostředně předtím zavinil dopravní nehodu, při které došlo k usmrcení nebo těžké újmě na zdraví jiné osoby,

2. ujel z místa dopravní nehody

3. je podezřelý, že řídil motorové vozidlo bezprostředně po požití alkoholického nápoje nebo užití jiné návykové látky

4. se přes výzvu odmítl podrobit vyšetření podle zvláštního právního předpisu ke zjištění, zda není ovlivněn alkoholem, popřípadě jinou látkou

5. řídil motorové vozidlo, aniž by byl držitelem řidičského oprávnění pro příslušnou skupinu vozidel

6. řídil motorové vozidlo, přestože mu byl soudem uložen trest zákazu řízení.

7. provoz vozidla nesplňuje podmínku pojištění odpovědnosti podle zákona upravujícího pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, jde-li o vozidlo, k jehož provozu se vztahuje povinnost sjednat toto pojištění.

 

 

Policista může při dohledu na bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích zabránit v jízdě motorovému vozidlu použitím technického prostředku nebo odtažením vozidla, jestliže:

a) je důvodné podezření, že vozidlo bylo odcizeno,

b) vozidlo je technicky nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích.

c) řidič odmítl podrobit vozidlo technické silniční kontrole, nebo

 

Policista zajistí zabránění v jízdě vozidla na náklady řidiče nebo provozovatele vozidla.

 

Policie zajistí uvolnění vozidla, jestliže pominuly důvody pro zabránění v jízdě vozidla. Pokud důvody pro zabránění v jízdě byly na straně řidiče, může s vozidlem pokračovat v jízdě jiný způsobilý řidič.

VYSVĚTLENÍ: Policie smí nově zabránit v jízdě vozidlu, pokud nemá sjednáno povinné ručení. Ostatní situace jsou v platnosti již delší dobu a jsou zde uvedeny pro připomenutí.

Autoškola Ing. Šimek – autoškola s tradicí Autoškola Ing. Šimek – autoškola s tradicí Autoškola Ing. Šimek – autoškola s tradicí
© 2012 - 2023